Czym są przyciski call to action?

Data dodania: 23.05.2017


W internecie przyciski call to action nazywane są również przyciskami CTA. Przyciski te mają określone zadanie: wzywają użytkownika do działania. Inaczej mówiąc te przyciski zachęcają potencjalnego klienta do kliknięcia w nie – może to być zamówienie usługi, zobaczenie oferty czy zapisanie się do newslettera. Rolę, którą ma spełnić przycisk call to action, określa właściciel strony i wszystko zależy od tego, jaki cel chce osiągnąć. Nie tylko odpowiedni, zachęcający i zwracający na siebie uwagę tekst ma tutaj ogromną rolę. Liczy się również kształt, wielkość oraz kolor przycisku call to action.

Kształt
Przyciski call to action z reguły pojawiają się jako prostokąty. Jest to po prostu najczęściej wykorzystywanym kształtem, jeżeli chodzi o CTA. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, żeby call to action miały inny kształt, np. kształt koła. W takim jednak wypadku trzeba się upewnić, że przycisk nie będzie zlewać się z grafiką czy zdjęciem, a użytkownik bez problemu rozpozna w nim klikalny element. Przykładowo: jeżeli właściciel strony zadecyduje się umieścić okrągły przycisk na grafice stokrotki, to potencjalny klient może go nie rozpoznać jako klikalnego elementu. Oprócz tego zwykły, standardowy przycisk, jeżeli będzie czerwony, na czerwonym tle, to zleje się z otoczeniem i klient go nie zauważy.

Wielkość
Przyciski call to action powinny być wystarczająco duże, żeby były widoczne na stronie. Oprócz tego muszą zwracać na siebie uwagę i po prostu zachęcić do podjęcia działania. Trzeba jednak uważać z wielkością – zbyt duże przyciski CTA mogą sprawić, że użytkownik prędzej go ominie, niż w niego kliknie! Z kolei zbyt mały przycisk w ogóle nie zostanie zauważony. Jak widać, przy przycisku CTA ważny jest umiar. Przycisk musi przy „skanowaniu wzrokiem” strony być po prostu widoczny.

Kolory
Przycisk CTA musi kontrastować z tłem, jednak nie może drastycznie od niego odstawać. Tak naprawdę wystarczy, że będzie nawiązywał kolorystycznie do strony WWW – jeżeli kolory strony są stonowane, to wystarczy użyć innego odcienia. Dzięki temu przycisk call to action nie tylko wyróżni się na stronie internetowej, ale również będzie do niej pasował pod względem koloru. Jeżeli chodzi o przyciski CTA, to nie można „przesadzić” w żadną stronę. Analogicznie, jeżeli na stronie żaden element nie jest czerwony, tylko przeważa niebieski, to śmiało można użyć jednego z odcieni niebieskiego.

Projektując stronę należy od razu zastanowić się, gdzie zostanie umieszczony przycisk call to action. Trzeba też pamiętać, że ten przycisk nie powinien mieć konkurencji na stronie – dlatego też zaleca się, żeby umieścić tylko jeden przycisk CTA na stronie WWW. Kilka przycisków może zdezorientować potencjalnego klienta i w efekcie nie kliknie on na żaden z nich. Przy wyborze koloru, kształtu i miejsca umieszczenia przycisku CTA warto kierować się powyższymi zasadami oraz po części intuicją. Warto postawić siebie samego w roli klienta i zastanowić się, czy my, jako klient, kliknęlibyśmy w ten przycisk.

strony www Poznań