Wybór domeny a branding marki

Data dodania: 23.05.2017


Czy nazwa domeny wpływa na świadomość marki w sieci? Jeżeli tak, to w jaki sposób? Dużo osób zadaje sobie to pytanie przy zakładaniu firmowej strony WWW. I bardzo słusznie – domena to nie tylko adres internetowy firmy czy sklepu internetowego. Pełni ona często dużo ważniejszą rolę, niż np. tytuł strony, dlatego jej nazwa musi być starannie przemyślana. Dodatkowo domenę uważa się po prostu za odpowiednik nazwy strony, a często i nazwy firmy. Jeżeli więc jest taka możliwość, to zawsze warto nazywać swoją stronę WWW nazwą firmy. Dzięki temu użytkownik będzie kojarzył adres strony z marką i odwrotnie, co w przyszłości może pomóc uniknąć nieporozumień między konsumentem a firmą.

Wybór odpowiedniej nazwy domeny to część budowy tak zwanego brandingu marki. Branding, czyli budowanie świadomości marki w oczach konsumentów, ma ogromną moc. Za przykład można tutaj obrać Coca-Colę lub Adidasa. Te dwie marki zbudowały tak silny branding, że na buty sportowe, nawet jeżeli są np. marki Puma, mówi się adidasy, a na czarne gazowane napoje – cola.

Wracając jednak do domeny: powinna być ona unikatowa, a gdy nie ma możliwości nazwania jej nazwą firmy (zbyt długa nazwa firmy lub nazwa, która zawiera wiele znaków, które nie mogą być wpisane w pasek [internetowy]), to musi nawiązywać do firmy i się z nią kojarzyć. W takich sytuacjach warto postawić na różnego typu kojarzenie nazwy firmy lub na nazwę domeny, która będzie łudząco podobna do nazwy firmy: lub tez będzie treściwie informowała użytkownika o tym, czym dane przedsiębiorstwo się zajmuje.

Przykład:
Jan Kowalski sprzedaje warzywa ze swojego gospodarstwa. Swoje usługi kieruje do małych, lokalnych firm. Atutem Jana jest to, że wszystkie jego produkty są ekologiczne i niepryskane szkodliwymi środkami chemicznymi. Jan myśli o rozszerzeniu swojej działalności i o założeniu swojej strony internetowej, jednak nazwa jego firmy jest za długo. Firma Jana ma nazwę „Eko warzywa od Jana Kowalskiego”. Nazwa firmy jest zdecydowanie za długa, żeby mogła być użyta jako domena. Opierając się jednak o największą zaletę warzyw Jana oraz o część nazwy jego firmy, można jako domenę wykorzystać po prostu „eko-warzywa”. Domena jest częścią nazwy firmy Jana, podkreśla jej zalety oraz misję firmy.

Jak widać już na początku, przy zakładaniu strony internetowej, warto myśleć nad brandingiem, czyli nad budowaniem świadomości marki w sieci. Dzięki temu szanse na to, że klienci zapamiętają firmę i będą ją kojarzyć z adresem internetowym, znacznie wzrastają. Ma to wpływ zarówno na rozpoznawalność marki w internecie, ale również na jej pozytywny odbiór. Dodatkowo prosta i kojarząca się z nazwą firmy domena zwiększa szanse na ruch na stronie, który może przełożyć się na sprzedaż.
Nad nazwą domeny warto myśleć już na początku, przy wyborze nazwy firmy. Dzięki temu szansa, że będziemy mieli problem z nazwaniem strony internetowej lub zarezerwowaniem domeny (ponieważ może się zdarzyć, że dana domena będzie już zajęta), jest bliska zeru.

strony www Poznań